Увага!!! Завдання виконати до вівторка 26 травня!!!
Тема 15 Розбір дієслова як частини мови
1. Працюємо за підручником
- стор 225 вивчити порядок розбору дієслова
- вправа 499
Тема 16 Контрольна робота з теми "Дієслово"
Дівчата виконують І варіант. а хлопці - ІІ
Контрольна робота
Дієслово як
частина мови
Варіант - 1
Питання 1-6 по 0,5 б
1. Дієслово - це частина мови,
яка:
а) виражає ознаку дії, предмета чи
іншої ознаки;
б) означає дію або стан предмета;
в) означає назву предмета;
г) означає назву ознаки предмета
або його приналежності.
2. Вкажіть рядок, у якому всі
дієслова записані в неозначеній формі:
а) робити, сидить, читала;
б) світає, співають, світить;
в) писати, читати, малювати;
г) дивитися, розмовляти, слухає.
3. Вкажіть рядок, у якому всі
дієслова недоконаного виду:
а) читав, малюю, буду вчити;
б) проводити, прочитав, глянула;
в) вивчати, привітав, говорити;
г) казати, принести, ворушиться.
4. Вкажіть рядок, у якому всі
дієслова доконаного виду:
а) пообіцяла, стояли, доказати;
б) падало, мріяв, вміти;
в) люблю, думав, відпочивати;
г)прочитав, відвідала, забули.
5. Позначити рядок, у якому не всі слова належать до форм
дієслова.
а)
Працював би, купують, заспіваймо.
б) Будемо говорити, обступаючи.
в) Розуміючи, надісланий, ховаючи.
г) Учити, навчивши, учення.
6. Позначити рядок, у якому всі дієслова є інфінітивами.
а)
Охопити, побачити, ішов.
б)
Говорити, спати, сміятися.
в)
Сидіти, наїжачитися, діждалися.
г) Малювала, стежити, махати.
7. Установити відповідність між дієсловами та їх видо-часовими
формами. (3 б)
А Доконаний вид, майбут- 1 Буду в'язати.
ній час. 2
Перечитав.
Б Недоконаний вид, май- 3 Працюватимемо.
бутній час. 4 Змалюю.
В Доконаний вид, мину- 5 Підписав,
лий час. 6 Зроблю.
А
|
Б
|
В
|
8. Установити відповідність між дієсловами та їх часовою
формою.(3 б)
А Минулий. 1 Сподіватимусь, буде малювати.
Б Теперішній. 2 Відпочинеш, полечу.
В Майбутній. З Працюють, ігнорує.
А
|
Б
|
В
|
4 Сконала, допомогли.
5 Відвідав, утекли.
9. Скласти три речення з
безособовими дієсловами. Визначити їх синтаксичну роль. (3 б)
Контрольна робота
Дієслово як
частина мови
Варіант - 2
Питання 1- 6 по 0, 5 б
1. Дієслово - це частина мови,
яка:
а) виражає ознаку дії, предмета чи
іншої ознаки;
б) означає дію або стан предмета;
в) означає назву предмета;
г) означає назву ознаки предмета
або його приналежності.
2. Позначити рядок, у якому не всі слова належать до форм
дієслова.
а)Відпускаючи,
турбувати, перехідний.
б) Спілкуючись, посміхнувся, принісши.
в)Мордувати,
посивілий, серйозний.
г) Бігатимете, господарюючи, освітлений.
3. Позначити рядок, у якому всі дієслова є інфінітивами.
а)Нездужати,
нездоровиться, цвіте.
б)Летіти,
одягати, переконуватися.
в) Заздрити, цвів, охопити.
г)Відпустити,
горіти, мила.
4. Вкажіть
рядок, у якому всі дієслова записані в неозначеній формі:
а) робити, сидить, читала;
б) світає, співають, світить;
в) писати, читати, малювати;
г) дивитися, розмовляти, слухає.
5. Позначити рядок, у якому всі дієслова є інфінітивами.
а)
Охопити, побачити, ішов.
б)
Говорити, спати, сміятися.
в)
Сидіти, наїжачитися, діждалися.
г) Малювала, стежити, махати.
6. Вкажіть
рядок, у якому всі дієслова недоконаного виду:
а) читав, малюю, буду вчити;
б) проводити, прочитав, глянула;
в) вивчати, привітав, говорити;
г) казати, принести, ворушиться.
7. Установити відповідність між дієсловами та їх видо-часовими
формами. (3 б)
А Доконаний вид, майбут- 1 Перерахував.
ній час. 2 Буду вчити
Б Недоконаний вид, май- 3 Напечемо.
бутній час.
4 Вимию.
В Доконаний вид, мину- 5 Малюватимемо
А
|
Б
|
В
|
лий час.
6 Підстелив
8. Установити відповідність між дієсловами та їх часовою
формою.(3 б)
А Минулий.
1 Радіють, розповідають.
Б Теперішній. 2
Переписав, поневолив.
В Майбутній. 3 Буду допомагати, визволимо.
4 Запалив, скрикнув.
5 Аналізую, ідуть.
А
|
Б
|
В
|
6 Допущу, зроблю.
9. Скласти три речення з
безособовими дієсловами. Визначити іх синтаксичну роль. (3 б)
Бажаю успіхів!!!
Зверніть увагу дві великі теми, завдання більше, ніж звичайно.
Завдання Теми 13 та Теми 14 виконати й надіслати на електронну адресу до 16 травня
Тема 13 Дієслова І та ІІ дієвідміни. Чергування звуків у дієсловах
1. Пригадайте, що ви знаєте про дієвідмінювання дієслів з початкових класів. Перегляньте відео урок.
2. Опрацюйте параграф 49. Перегляньте відео урок про те, як краще запам'ятати поділ дієслів на дієвідміни
4. Виконайте завдання. Вправа 459
5. Пройдіть тестування
Код доступу 218010
6. Опрацюйте параграф 50. Запам'ятайте правила чергування голосних і приголосних звуків при творенні та дієвідмінювання дієслів.
7. Виконайте завдання. Вправи 465, 468.
Тема 14 Способи дієслів
1. Перегляньте відео урок
2. Опрацюйте за підручником параграфи 51,52
3. Виконайте завдання. Вправи 473, 482, 485
Успіхів!!!
Завдання Теми 11 та теми 12 виконати й надіслати на електронну адресу до 9 травня
Тема 11 Перехідні й неперехідні дієслова
Продовжуємо знайомство з самостійною частиною мови - дієслово.1. Перегляньте відеоурок
2. Опрацюйте за підручником параграф 46.
3. Користуючись схемою, виконайте завдання
вправ 434 та 439
Тема 12 Часи дієслова
1. Пригадайте з початкових класів, що ви знаєте про часи дієслів.
2. Опрацюйте за підручником параграфи 47, 48.
3. Перегляньте відео уроки
4. Виконайте вправи 446, 454
5. Пройдіть тестування до 8 травня 14.00
Код доступу 461446
Завдання Теми 9 та Теми 10 виконати й надіслати на електронну адресу до 2 травня
Тема 9 Доконаний і недоконаний види дієслів
1. Сьогодні ми познайомимося з категорією виду дієслів.
Прочитайте теоретичний матеріал.
•
Вид — специфічна
ознака всіх форм дієслова — указує на характер перебігу дії в часі, виражає
відношення дії до її внутрішньої межі, цілісності,
результативності,завершеності не обмежену в часі.
Недоконаний вид виражає незавершену дію, відповідає на
запитання що робити?
Доконаний вид виражає завершену, дію обмежену в часі без
вказування на її результат, відповідає
на запитання що зробити?
•
В українській мові форма
недоконаного виду вважається основною, оскільки від неї твориться доконаний
вид.
•
Дієслова доконаного і недоконаного виду утворюють видові пари, які
відрізняються лише значенням виду (кохати
- покохати, говорити - сказати, писати - написати, читати - прочитати.)
•
Дієслова однієї видової пари творяться одне від одного.
• Окремі дієслова мають тільки форму недоконаного або
доконаного виду (переважно дієслова з префіксами роз-, на-, за-, про-, від) - це одно видові дієлова
2. Перегляньте відеоурок
3. Опрацюйте таблиці
4. Виконайте завдання за підручником.
- Опрацювати матеріал параграфа 45- виконати вправи 426 та 432
Тема 10 Контрольний твір-оповідання за картиною
1. Пригадайте що таке оповідання? Невеликий художній твір, у якому розповідається про життя однієї, рідше кількох дійових осіб або про якийсь епізод з життя людини
2. Назвіть основні частини оповідання. Експозиція, зав’язка, розвиток подій, кульмінація, розв’язка.
3. Опрацюйте матеріалі підручника стор 190-191 (вірш Т.Г.Шевченка "Мені тринадцятий минало...").
4. Дайте відповідь на питання стор 192.
5. Розгляньте репродукцію картини "Тарас Шевченко - пастух" стор 191.
6. Опишіть героя картини - малого пастушка
Міцний русявий хлопчик, сидячи на землі, виводить олівцем чіткі літери, його обличчя не бачимо. Зате видно руки, засмаглі й обвітрені. Де руки дитини, яка звикла до всілякої роботи. Як чіпко і вправно тримають пальці олівець! Як старанно виводить хлоп'я букви!
Який настрій у Тараса?
Він зосереджений, сповнений захоплення, натхнення.Тарас зайнятий найулюбленішою справою.
Як одягнутий хлопчик?На нім стара, благенька жіноча сорочка з вишиваними рукава-ми, латана й дірява. На землі лежить недбало відкинутий старий солом'яний брилик. Захищає той брилик русяву голівку і від гарячих променів, і від вітру, і від спеки, і від холоду... Стара зім'ята торбина - під ліктем. У ній увесь Тарасів скарб: напевно, кусень черствого хліба на довгий день. З торби вийнята і акуратно покладена на травицю книжка - охайна, чистенька азбука...
7. Напишіть твір - оповідання використовуючи матеріал вправи 424
Приклад твору
Коли виповнилося Тарасові дев'ять років, померла його мати... У дванадцять став він круглим сиротою. Як жити? Де дітися?
Пожаліли люди малого: взяли пасти вівці громадські. Вигнав Тарас ягнят за село. Пасуться вівці, тісно збившись до гурту.
Вмостився пастушок на випаленій сонцем траві. Глянув на небо — сіре, непривітне. Розкрив торбинку, а в ній — азбука. Неначе світліше стало на душі у Тараса, радісніше. І пригадалося, що це увесь його сирітський спадок, усе, що від батька-матері сиротині залишилося.
Старенький дірявий брилик і торбина відкинуті вбік. Переписує Тарас літери. Проведе риску, довго милується, до іншої приміряється. Хочеться Тарасові навчитися і писати, і читати. І вірить пастушок, що збудеться його бажання. А серце хлопчикове б'ється — завмирає від захвату.
9. Роботу оформлюємо так
Двадцять сьоме квітня
Контрольний твір-оповідання за картиною
Тарас-пастух
Успіхів!
Завдання Теми 7 та Теми 8 виконати й надіслати на електронну адресу до 25.04
Тема 7 Дієслово як частина мови. Форми дієслова. Неозначена форма дієслова
1. Пригадайте, що ви знаєте з початкових класів про дієслово?
2. Усно дайте відповідь на питання:
- Що означає дієслово?
- На які питання відповідає?
- Яким членом речення найчастіше буває?
3. Перегляньте відео
4. Ознайомтеся з матеріалом підручника - сторінка 185-186
Запам'ятайте які форми дієслова існують!
5. Виконайте вправу 408
6. Перегляньте відео урок
7. Опрацюйте матеріал підручника - сторінка 186-187
8. Виконайте вправу 414
Тема 8 Не з дієсловами
1. Пригадайте з початкових класів, як потрібно писати частку НЕ з дієсловами? Правильно ОКРЕМО! Разом пишуться лише дієслова, які не вживаються без Не та які утворилися за допомогою префікса НЕДО-
2. Опрацюйте матеріал за підручником - сторінка 188
3. Виконайте вправу 416
4. Виконайте завдання
1.
Підкреслити «зайве» слово у кожному
рядку:
а) не/дочути,
не/добачати, не/доторкнутися, не/доїдати;
б) не/перевірити, не/зачинити, не/дочекатися, не/спекти;
в) не/дорахувати, не/цінити, не/вивчити, не/згадати.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова завжди пишуться із НЕ разом:
а) не/волити,
не/навидіти, не/досипати, не/славити;
б) не/притомніти, не/здужати, не/дооцінювати, не/знати;
в) не/покоїти, не/притомніти, не/хтувати, не/зчутися;
г) не/терпіти, не/добачати, не/любити, не/писати.
3. Списати речення, підкреслити дієслова, в яких НЕ пишеться із ними
окремо.
Не/має мудріших, ніж народ учителів. Ніхто не/має більшої любові, ніж той,
хто душу поклав за друзів. У легендах стародавніх справедливості не/має, все
там, річ іде про жертви та криваві події. Люди сплять, спить і людське лихо –
лихо сили не/має всю ніч. Летить безумна пісня – стережіться! Бо жаль ваги
не/має. Збирається в місті за радою рада, та згоди не/має, панує розрада.
Успіхів!
Завдання Теми 5 та Теми 6 виконати й надіслати на електронну адресу до 18.04.
Тема 5 Розбір займенника як частини мови
1. Пригадайте за яким планом виконується розбір слова як частини мови.
І Частина мови
ІІ Початкова форма
ІІІ Постійні ознаки
IV Непостійні ознаки
V Синтаксична роль
2. Опрацювати теоретичний матеріал підручника стор.182.
3. Виконати вправу 405 (надіслати на електронну адресу)
Тема 6 Контрольна робота з теми "Займенник"
1. Хлопці виконують варіант І, дівчата - варіант ІІ
Варіант 1 завдання 1-8 (0,5 б), 9,10 (2 б), 11 (4
б)
1. Визначити речення, у якому є займенники.
А 3 малого джерела велика річка починається. Б Цибуля від семи недуг лікує.
В Умій їздити, умій і доглядати. Г Кожний собі щастя кує.
2. Визначити рядок, у якому всі займенники відмінюються, як прикметники.
А Котрий, твій, деякий, інший. Б Себе, хтось, вони, ніхто.
В Будь-що, вона, наш, всякий. Г Цей, я, самий, цей.
3. Визначити рядок, у якому всі займенники пишуться через дефіс.
А Ні/хто, казна/який, аби/який, де/що.
Б Аби/хто, будь/чий, котрий/сь, де/хто.
В Казна/що, будь/який, хтозна/що, невідь/який.
Г Де/котрий, аби/який, будь/що, чий/небудь.
4. Визначити рядок, у якому всі займенники в непрямих відмінках мають
інші основи, ніж у називному.
А Я, скільки, жодний, чий. Б Хто, що, ти, він.
В Уся, декілька, мій, котрийсь. Г Самий, абиякий, той, чиє.
5. Визначити рядок, у якому всі займенники стоять у формі орудного
відмінка.
А Нею, ніким, вона, себе. Б Казна-чим, хтозна-яким, мною, чим.
В Ніхто, чим, ким, я. Г Моїм, наш, цей, дехто.
6. Визначити рядок, у якому частка ні з усіма заперечними займенниками
пишеться разом.
А Ні/хто, ні/з/ким, ні/на/що, ні/в/кого. Б Ні/ким, ні/що, ні/скільки, ні/котрий.
В Ні/до/чого, ні/в/чому, ні/який, ні/з/чим. Г Ні/за/що, ні/ким, ні/який, ні/в/кого. 7. Продовжіть твердження: «Питальні займенники який? Чий? котрий? змінюються...»
1. Визначити речення, у якому є займенники.
А 3 малого джерела велика річка починається. Б Цибуля від семи недуг лікує.
В Умій їздити, умій і доглядати. Г Кожний собі щастя кує.
2. Визначити рядок, у якому всі займенники відмінюються, як прикметники.
А Котрий, твій, деякий, інший. Б Себе, хтось, вони, ніхто.
В Будь-що, вона, наш, всякий. Г Цей, я, самий, цей.
3. Визначити рядок, у якому всі займенники пишуться через дефіс.
А Ні/хто, казна/який, аби/який, де/що.
Б Аби/хто, будь/чий, котрий/сь, де/хто.
В Казна/що, будь/який, хтозна/що, невідь/який.
Г Де/котрий, аби/який, будь/що, чий/небудь.
4. Визначити рядок, у якому всі займенники в непрямих відмінках мають
інші основи, ніж у називному.
А Я, скільки, жодний, чий. Б Хто, що, ти, він.
В Уся, декілька, мій, котрийсь. Г Самий, абиякий, той, чиє.
5. Визначити рядок, у якому всі займенники стоять у формі орудного
відмінка.
А Нею, ніким, вона, себе. Б Казна-чим, хтозна-яким, мною, чим.
В Ніхто, чим, ким, я. Г Моїм, наш, цей, дехто.
6. Визначити рядок, у якому частка ні з усіма заперечними займенниками
пишеться разом.
А Ні/хто, ні/з/ким, ні/на/що, ні/в/кого. Б Ні/ким, ні/що, ні/скільки, ні/котрий.
В Ні/до/чого, ні/в/чому, ні/який, ні/з/чим. Г Ні/за/що, ні/ким, ні/який, ні/в/кого. 7. Продовжіть твердження: «Питальні займенники який? Чий? котрий? змінюються...»
А. За відмінками. Б.
За родами, відмінками. В. За родами, числами, відмінками. Г.
За особами, числами, відмінками.
8. Яку роль у мовленні виконують відносні займенники?
А. Будують
питальні речення.
Б.
Уживаються для зв'язку частин складного речення.
В.
Підкреслюють шанобливе ставлення до адресата мовлення.
Г.
Найчастіше вживаються в листуванні, творах художньої літератури.
9.
Установити відповідність між виділеними в реченнях займенниками і синтаксичною
роллю, яку вони виконують.
А Я — не ти. 1 Підмет.
Б У всякої пташки — свої замашки. 2 Присудок.
В Хто землю удобрює, тому й земля повертає З Додаток.
Г Як сокіл змокне, то й ґава його вдзьобає. 4 Означення.
10. Установити відповідність між займенниками та їх розрядами за значенням.
А Хто, котрий, скільки, що. 1 Особові.
Б Вони, ми, вона, ти. 2 Вказівні.
В Хтось, деякий, будь-що, щось. З Відносні.
Г Оцей, такий, цей, стільки. 4 Неозначені.
11. Провідміняйте особовий займенник третьої особи однини чоловічого роду, присвійний займенник утворений від особового займенника 3 особи однини чоловічого роду, зворотний займенник, неозначений займенник, який вказує на невизначену особу.
А Я — не ти. 1 Підмет.
Б У всякої пташки — свої замашки. 2 Присудок.
В Хто землю удобрює, тому й земля повертає З Додаток.
Г Як сокіл змокне, то й ґава його вдзьобає. 4 Означення.
10. Установити відповідність між займенниками та їх розрядами за значенням.
А Хто, котрий, скільки, що. 1 Особові.
Б Вони, ми, вона, ти. 2 Вказівні.
В Хтось, деякий, будь-що, щось. З Відносні.
Г Оцей, такий, цей, стільки. 4 Неозначені.
11. Провідміняйте особовий займенник третьої особи однини чоловічого роду, присвійний займенник утворений від особового займенника 3 особи однини чоловічого роду, зворотний займенник, неозначений займенник, який вказує на невизначену особу.
Варіант 2 завдання 1-8 (0,5 б), 9,10 (2 б), 11 (4 б)
1. Визначити речення, у якому немає займенників.А У всякім подвір'ї — свої повір'я. Б Хвилина годину береже . В Хороший товар сам себе хвалить. Г За добру справу всі люди беруться.
2. Визначити рядок, у якому займенники при відмінюванні мають приставний н.
А Ми, вони, він. Б Себе, жодний, сам.
В Що, скільки, чийсь. Г Всякий, цей, щось.
3. Визначити рядок, у якому всі займенники пишуться разом.
А Невідь/кому, де/хто, казна/що, ні/скільки.
Б Аби/хто, аби/якого, бозна/що, бозна/чого.
В Скільки/сь, де/чий, аби/що, ні/хто.
Г Хтозна/хто, хто/небудь, невідь/якому, бозна/чим.
4. Визначити рядок, у якому всі займенники відмінюються, як прикметники твердої групи.
А їхній, який, ніякий. Б Я, воно, що.
В Всякий, інший, жодний. Г Вона, щось, котрий.
5. Визначити рядок, у якому всі займенники стоять у формі давального відмінка.
А Мені, він, якийсь, щось. Б Вона, тобі, моїй, нічого.
В їй, якомусь, ніякому, йому. Г Нашому, твій, я, будь-хто.
6. Визначити рядок, у якому частка ні з усіма заперечними займенниками пишеться окремо.
А
Ні/що, ні/з/чим, ні/чого, ні/в/кого. Б Ні/з/ким, ні/в/чому, ні/для/кого, ні/в/них.
В Ні/ким, ні/який, ні/за/що, ні/на/що. Г Ні/до/чого, ні/який, ні/з/ким, ні/кого.
В Ні/ким, ні/який, ні/за/що, ні/на/що. Г Ні/до/чого, ні/який, ні/з/ким, ні/кого.
7. Які займенники записані правильно, без помилок:
А
аби в кого, що-небудь, казна-яка; Б деякого, бознаким, щось, де в чому;
В чий-небудь, нікого, ані-чиєму; Г декотра, яка-небудь, абиякий,
казнапрощо.
8. Продовжіть твердження: «Питальні займенники який? Чий?
котрий? змінюються...»
А. За відмінками. Б.
За родами, відмінками.
В. За родами, числами,
відмінками. Г. За особами, числами, відмінками.
9. Установити відповідність між виділеними в реченнях займенниками і синтаксичною роллю, яку вони виконують.
А У всякого діла — свій початок. 1 Підмет.
Б Кожний на своє колесо верне. 2 Присудок.
В Кого почитають, того й величають. 3 Додаток.
Г Я був не я. 4 Означення.
10. Установити відповідність між займенниками та їх розрядами за значенням.
А Кожний, жодний, самий, весь. 1 Присвійні.
Б Аніякий, ніщо, ніхто, ніскільки. 2 Означальні.
В їхній, наш, мій, свій. З Питальні.
Г Котрий? Що? Чий? Скільки? 4. Заперечні
9. Установити відповідність між виділеними в реченнях займенниками і синтаксичною роллю, яку вони виконують.
А У всякого діла — свій початок. 1 Підмет.
Б Кожний на своє колесо верне. 2 Присудок.
В Кого почитають, того й величають. 3 Додаток.
Г Я був не я. 4 Означення.
10. Установити відповідність між займенниками та їх розрядами за значенням.
А Кожний, жодний, самий, весь. 1 Присвійні.
Б Аніякий, ніщо, ніхто, ніскільки. 2 Означальні.
В їхній, наш, мій, свій. З Питальні.
Г Котрий? Що? Чий? Скільки? 4. Заперечні
12. Провідміняйте присвійний займенник
(утворений від 1 особи однини) чоловічого роду; займенник, що вказує на
невизначену ознаку; відносний займенник, що вказує на кількість; особовий
займенник 1 особи множини
Завдання Теми 3 та Теми 4 виконати й надіслати на електронну адресу до 10.04.20
Тема 3 Заперечні займенники
1. Ознайомтеся з теоретичним матеріалом за підручником сторінка 174-175.
2. Виконайте вправу 382
3 .Провідміняйте за відмінками займенники: ніхто, ніякий, нічий, ніскільки, ніщо, нікотрий
Тема 4 Присвійні, вказівні, означальні займенники
1. Ознайомтеся з матеріалом параграфа 42.
2. Прогляньте відео
3. Виконайте завдання вправи 398
4. Пройдіть тестування
Код доступу 392388
Тема 1 Займенник. Особові та зворотний займенник
1. Прогляньте відео уроки
2. Виконайте завдання
Вправа 1.
Прочитай
прислів’я. поясни їх значення. Випиши займенники, які вказують на: а) предмет;
б) ознаку; в) кількість, але не називають їх. Визнач їх синтаксичну роль.
1) Свого
горба ніхто не
бачить. 2) Нехай вихваляє тебе будь-хто чужий, а не писок твій. 3) Не
дивись на чоловіка, а на його діло. 4) Хто хоче збирати — мусить
добре засівати. 5) Як ми до
людей, так і люди до нас. 5) Скільки ніг у гадюки, стільки правди в брехуна. 6)
Який порядок у себе заведеш, таке й життя поведеш. 7) Хто працює, той ситий, а
хто ледарює – голодний. 8) Не замітай чужої хати, дивися, чи твоя заметена.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Прочитай речення. Випиши займенники.
Визнач їх рід, число, відмінок.
1) Я з тої дивної країни, що має бозна-скільки літ, країни сонця
— України, яка дивує й досі світ. (О. Довгий) 2) Дехто в метушні і не
помітив, що не та пора і ми не ті. (Б. Олійник) 3) У неділю на
вигоні дівчата гуляли, жартували з парубками, деякі співали… (Т. Шевченко)
4) Усяк до чого-небудь вдався. (Л. Глібов) 5) Є щось святе в
словах «мій рідний край». (Л. Забашта) 6) Це все було в якійсь країні, але
не знаю я, в якій. (М. Рильський) 7) Ми весь час стоїмо на грані невідомих
шляхів майбутніх. (О. Теліга) 8) Любим нашу рідну мову і не зрадимо її.
(Г. Бідняк)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3.
Прочитай
текст, встав пропущені літери. Підкресли
займенники як члени речення. Над ними надпиши рід, число, відмінок.
Родовідна
пам___ять – явище в українс___кому побуті унікальне. Оч___видно, мало хто знає,
що у давн___ну було за обов'язок знати поімен___о свій родовід від п'ятого чи
навіть с___омого коліна.
Пам'ять про
своїх предків була природною потребою. Тр___матися свого родоводу, об___рігаючи
в такий спосіб сімейні реліквії і традиції та передаючи їх у спадок наступним
поколін___ям, було обов___язком.
Тих, хто цурався чи нехтував історичною пам'ят___ю, зневажливо називали люд___ми без роду-племені. Кожна людина, і кожний народ мають свої св___ятині. Вивішений на стіні портрет дідуся чи бабусі – це не просто дан___на традиції. Це пам'ять про тих, хто творив історію, з кого треба брати приклад.
Питальні та відносні займенники, їх відмінювання
Тих, хто цурався чи нехтував історичною пам'ят___ю, зневажливо називали люд___ми без роду-племені. Кожна людина, і кожний народ мають свої св___ятині. Вивішений на стіні портрет дідуся чи бабусі – це не просто дан___на традиції. Це пам'ять про тих, хто творив історію, з кого треба брати приклад.
Тема 2 Займенники відносні, питальні, неозначені
1. Ознайомтесь з теоретичним матеріалом
Відносні й питальні займенники, їх відмінювання. Питальні займенники виражають питання про особу, предмет, ознаку чи кількість предметів. Скільки професій на світі, яка краща — хто скаже?Якщо ж займенники хто, що, який, чий, котрий, скільки зв’язують підрядне речення з головним, то вони є в і д н о с н и м и: Сьогодні я такий, яким і вчора був.Питальні та відносні займенники хто, що у відмінкових формах мають різні основи; форм множини вони не мають.Питальний та відносний займенник чий у давальному і місцевому відмінках однини має паралельні форми (чийому і чиєму; на чиєму і на чиїм).Питальний та відносний займенник скільки, як і кількісні числівники, не має граматичного числа. Питальні та відносні займенники який і котрий відмінюються, як прикметник твердої групи: якого, котрого; якому, котрому; яким, котрим; на якому, на котрому.
Неозначені займенники. Неозначені займенники утворюються додаванням до питально-відносних займенників префіксів де- (дехто, деякий), аби- (абихто, абичий), будь- (будь-що, будь-який), хтозна- (хтозна-хто) або суфіксів -сь (хтось, щось), -небудь (скільки-небудь, чий-небудь).Неозначені займенники відмінюються так само, як питально-відносні, від яких вони утворені. У неозначених займенниках префікси будь-, казна-, хтозна- та суфікс -небудь пишуться через дефіс, а префікси де-, аби- та постфікс -сь (-ся-) разом. Якщо неозначені займенники префіксального творення вживаються з прийменником, то прийменник ставиться після префіксів і все сполучення пишеться як три слова: аби з чим, де на чому, будь для кого.
2. Виконайте завдання
Вправа 1. Відгадай загадки. Які
займенники містять у собі запитання і вживаються у складі питальних речень?
Випиши їх. У яких реченнях займенник виступає сполучним словом і служить для
зв’язку частин складного речення? Назви розряди займенників.
1) Хто на собі свій будинок носить? 2) Що з землі легко
піднімаєш, та далеко не закинеш? 3) Яку воду можна
принести в ситі? 4) Яке ім’я хлопчика
вперед і назад читається однаково? 5) Сорок п’ять і сорок п’ять — скільки буде?
6) В чому двояка їжа? 7) Що то за голова, що лиш зуби й борода? 8) Що біжить, а
не догониш? 9) Сидить баба, у сто шуб одягнена. Хто її роздягає, той сльози
проливає.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Прочитай прислів’я, встав
потрібні за змістом відносні займенники. Визнач їх синтаксичну роль, відмінок.
1) Думай, _________ робити, а роби те, _________
надумав. 2) _________ закінчує
вчитися, той перестає жити. 3) _________
людина не жила б, усього не виживе. 4) _________ знаєш, за плечима не носити. 5) Розумний знає, _________ й немає. 6) _________ чоловік, така й дружина. 7) _________ слово правдиве, той і щасливий.
Довідка: що, який, скільки, чого, хто, чиє.
Вправа 3. Завершити прислів’я за поданим початком, визначити
займенники і їхню синтаксичну роль.
Тяжко того водити,
|
той достаток має.
|
Скажи мені, хто твій товариш,
|
на кого покластися можна.
|
У того друга більше переймеш,
|
хто не хоче ходити.
|
Справжній друг той,
|
я
скажу, хто ти.
|
з яким найбільше дружиш.
|
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Пройдіть тестування
Код доступу 683075




Не открывается тестовые задания
ВідповістиВидалитиПоследние
Не открывается тест
ВідповістиВидалити